Voorkom volledige sluiting fietspad Afsluitdijk

16 maart 2019

De PvdA in de provincies Noord-Holland en Fryslân willen voorkomen dat het fietspad op de Afsluitdijk voor drie jaar buiten gebruik raakt. Statenleden Marieke van Duijn (NH) en Edou Hamstra (FR) vragen om opheldering. “We roepen onze provinciebesturen op om alternatieven te bedenken voor het volledig afsluiten van deze fietsroute.” Een ‘fietsbus’ die eenmaal per puur rijdt, zoals Rijkswaterstaat voorstelt, heeft niet de voorkeur van de PvdA.

Blijven fietsen

“Als je bewust kiest om voor je werk of je plezier met de fiets over de Afsluitdijk te gaan, wil je juist niet met een bus”, aldus Van Duijn en Hamstra. De PvdA wil dat er gefietst kan blijven worden en vraagt of het een optie is om de werkzaamheden op te knippen. Verkeersveiligheid en een goede samenwerking tussen de provincies zijn daarbij belangrijke aandachtspunten.

Mindervalidenvoertuigen

Om een beter beeld te krijgen van de mogelijke overlast op de Afsluitdijk vragen Van Duijn en Hamstra om aanvullende informatie. “We willen duidelijkheid over de aantallen recreatieve en woon-werk fietsers, maar we mogen ook zeker de mindervalidenvoertuigen niet vergeten. Die kunnen straks ook niet meer over de Afsluitdijk.” De PvdA hoopt dat er zo snel mogelijk een alternatieve oplossing komt.

Waar ben je naar op zoek?