Door op 2 maart 2015

Wat de Partij van de Arbeid kan betekenen voor ouderen in Noord-Holland

De PvdA is een partij is voor alle leeftijden. Wij zijn er van overtuigd dat verschillende belangen in de partij gewogen moeten worden. Wij denken dat de belangen van ouderen het best gediend zijn in een brede volkspartij als de PvdA in plaats van alleen maar onderling ruziënde ouderpartijen en dergelijke. De PvdA is er voor jong en oud (en iedereen daar tussenin), voor vrouw en man; dat zie je in ons beleid, in ons programma, dat zie op onze kandidatenlijst. Toch zijn er een paar punten waar wij als partij vinden dat er specifieke aandacht nodig is voor doelgroepen. Zo ook voor de doelgroep ouderen, waar er echt bijzondere aandacht nodig is.

Ik zou een paar punten willen noemen:

Allereerst de leefbaarheid van het platteland; De leefbaarheid in Noord-Holland staat onder druk. Steeds meer jonge mensen trekken naar de stad terwijl het platteland leger wordt en vergrijst. Zorg, onderwijs en openbaar vervoer komen daardoor in het gedrang. De huidige veranderingen in de zorg zijn erop gericht om onze ouderen langer thuis te laten wonen. Dit kan echter alleen als er voldoende voorzieningen zijn. De provincie staat samen met gemeenten voor de belangrijke opgave om het platteland de komende jaren leefbaar te houden. De PvdA wil dit onder andere doen door te investeren in openbaar vervoer, te bouwen rond OV-knooppunten en leegstand aan te pakken. De PvdA vindt ook dat de provincie oog moet hebben voor wat dorpen en wijken nodig hebben en gemeenschappen helpen om voorzieningen waar behoefte aan is te behouden of op te zetten.

Vergroting van de kansen op deelname aan het maatschappelijk gebeuren vroor ouderen die geïsoleerd lijken te raken. Dat kan wat de PvdA betreft door het leveren van gratis openbaar vervoer voor ouderen met een minimum inkomen; De PvdA wil dat de provincie (net als in Amsterdam) zorgt voor gratis openbaar vervoer voor ouderen met een minimuminkomen. In Amsterdam is gebleken dat dit effectief is bij het bestrijden van eenzaamheid en het vergroten van het welzijn van deze ouderen.  De mensen die gebruikmaken van het gratis abonnement geven aan dat ze meer sociale contacten hebben en nu vaker de deur uitgaan om anderen te bezoeken. Een grote meerderheid (85 procent) van de mensen die een vragenlijst van het statistisch bureau van de gemeente invulden gaf aan daardoor beter in zijn vel te zitten.

Het bouwen van meer betaalbare woningen; De PvdA vindt dat er voor de laagste inkomens voldoende sociale huurwoningen van goede kwaliteit moeten zijn. Om die woningen voor deze groep beschikbaar te houden, moet er vlak boven de sociale huurgrens een substantieel aanbod voor de middeninkomens gecreëerd worden. Goede en betaalbare woningen – zowel huur als koop – moeten voor iedereen bereikbaar en beschikbaar zijn, in dorpen en steden, voor ouderen en jongeren. Voor ouderen die dat willen en kunnen betalen zijn er zo meer kansen op doorstroming en daarmee

Investeren in de omscholing van oudere werknemers; Voor de PvdA staat werk voorop. De kansen op betaald werk, maar ook voor maatschappelijke participatie, van mensen die langdurige werkloos thuis zitten steeds kleiner worden. Dat geldt natuurlijk ook voor veel ouderen. Daarom wil de PvdA investeren in betere aansluiting van de kwalificaties van werknemers aan de vraag op de arbeidsmarkt. Wij denken dat onder andere te kunnen realiseren door de benoeming van een provinciale werkambassadeur met als taak het realiseren van meer banen, een betere aansluiting van onderwijs en arbeidsmarkt en volop stage en leerplekken. Daarnaast wil de PvdA dat de provincie gaat meebetalen aan onderwijsvouchers voor om- en bijscholing, waar ook veel ouderen profijt bij zullen hebben.