Zorgen over bebouwing strand

16 februari 2024

De gemeente Castricum heeft een omgevingsvergunning verleend voor het plaatsen van 16 seizoensgebonden strandhuisjes voor toeristische verhuur, gekoppeld aan een te verplaatsen strandpaviljoen. Dit betekent in feite dat er een hotelaccommodatie op het strand gecreëerd wordt.

De PvdA Noord-Holland waakt voor het laten volbouwen van Noord-Hollands strand en heeft daarom Gedeputeerde Staten gevraagd zich over deze kwestie uit te spreken. We zijn benieuwd wat de Gedeputeerde Staten van deze ontwikkeling vindt en of er mogelijkheden zijn om dit besluit terug te draaien/vergelijkbare besluiten in de toekomt te voorkomen.

Dit is een nieuwe ontwikkeling, waarvoor volgens ons geen precedent is in Noord-Holland. De provincie Noord-Holland heeft in 2018 “ Strandzonering 2025” vastgesteld. Hierin is vastgesteld dat het strand in Castricum een smal gebied aan recreatie strand heeft en geen rode ster, welke laatste een mogelijkheid tot intensivering zou inhouden. Ook is in 2028 het kustpact tussen de provincie Noord-Holland en de kustgemeenten ondertekend, waar overigens het besluit van Castricum niet aan refereert.