Door op 25 juni 2012

PvdA: haal GFT-afval gescheiden op in heel Noord-Holland

De PvdA Noord-Holland wil dat GFT-afval in heel Noord-Holland gescheiden wordt opgehaald. In een aantal Noord-Hollandse gemeenten gebeurt dit niet, ondanks een wettelijke verplichting. Daarom heeft de PvdA-fractie vandaag middels een motie aan Gedeputeerde Staten gevraagd om het scheiden van GFT-afval nogmaals te agenderen bij zowel gemeenten als het Rijk.

Sinds 1994 zijn gemeenten op grond van de Wet Milieubeheer verplicht zijn om GFT-afval gescheiden op te halen. De gemeente Amsterdam heeft het gescheiden inzamelen van GFT-afval echter afgeschaft. Ook zijn een aantal Noord-Hollandse gemeenten, waaronder Uithoorn, nog niet tot gescheiden GFT-inzameling overgegaan. De PvdA vindt dat dit nu snel moet gebeuren.

PvdA-statenlid Gohdar Massom: “Het scheiden van afval zorgt er voor dat het beter hergebruikt kan worden. GFT-afval kan onder meer verwerkt worden tot biogas en compost. Dat is hard nodig, want grondstoffen als aardgas en olie worden steeds schaarser. Daarom wil de PvdA dat Gedeputeerde Staten het scheiden van GFT-afval in Noord-Holland opnieuw op de agenda zet.”

Gedeputeerde Staten heeft de Provinciale Staten toegezegd te inventariseren welke gemeenten niet mee doen aan gescheiden inzamelen van GFT-afval en in gesprek te gaan met deze gemeenten.