Door op 1 oktober 2014

PvdA: In toekomst voldoende schoon drinkwater?

Is de kwaliteit van het Noord-Hollandse drinkwater ook in de toekomst gewaarborgd? Hierover heeft de PvdA Noord-Holland vandaag vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten.  Aanleiding voor de vragen vormt de noodoproep die drinkwaterbedrijf Vitens onlangs deed. PvdA-Statenlid Gohdar Massom: “Als drinkwaterbedrijven zich zorgen maken of ze in het toekomst nog wel voldoende schoon water kunnen leveren, dan moet de politiek dit serieus oppakken. Wij willen daarom van GS weten hoe het in Noord-Holland gesteld is met de (toekomstige) kwaliteit van ons drinkwater.”

Vorige maand maakte drinkwaterbedrijf Vitens bekend binnenkort twee locaties te sluiten waar drinkwater wordt gewonnen, omdat het bedrijf voorziet dat het water op termijn niet meer aan de normen zal voldoen. Oorzaak: de afgelopen jaren is de bodem meer en meer vervuild geraakt door mestoverschotten, geneesmiddelen en bestrijdingsmiddelen. Volgens Vitens is de bodem tevens vogelvrij verklaard door tal van graafwerkzaamheden en voorgenomen boringen naar bijvoorbeeld schaliegas.

Massom: “Het wordt viezer en drukker in onze bodem – en dit zet de kwaliteit van ons drinkwater onder druk. De PvdA wil daarom van GS weten in hoeverre deze ontwikkeling ook in Noord-Holland speelt, en welke maatregelen de provincie en de waterschappen nemen om in de toekomst schoon drinkwater te garanderen.”