Door op 19 juli 2013

PvdA kustafdelingen in actie tegen plastic afval in de Noordzee

Alle negen Noord-Hollandse PvdA-afdelingen die grenzen aan de Noordzeekust doen mee met de grootschalige strandopruimactie op zondag 1 september. PvdA’ers van Texel, uit Schagen, Hollands Kroon, Den Helder, Zandvoort, Castricum, Heemskerk, Bloemendaal en Velsen zullen op 1 september, gewapend met vuilniszak en plasticprikker, de Noord-Hollandse stranden afgaan om plastic afval op te ruimen. Statenlid en initiatiefnemer Gohdar Massom: “Het is de bedoeling dat de stranden in Noord-Holland op 1 september roodgekleurd zijn. Hiermee wil de PvdA aandacht vragen voor het plastic afvalprobleem op onze stranden.”

De opruimactie, oorspronkelijk een initiatief van de PvdA Noord-Holland in samenwerking met Stichting de Noordzee, is inmiddels uitgegroeid tot een landelijke actie: ook in Zeeland, Zuid-Holland, Friesland en Groningen gaan PvdA’ers op 1 september de stranden opruimen. Hiermee wil de PvdA landelijke aandacht vragen voor de problemen die ontstaan door plastic afval in de Noordzee. De grote hoeveelheid plastic afval in het water, die uiteindelijk op onze stranden aanspoelt, vormt een bedreiging voor de natuur in zijn geheel, maar ook voor mens en dier.

Meedoen?

Iedereen die wil meedoen met de opruimactie is van harte welkom! De actie duurt van 12.00 – 15.00 uur. Mensen die deel willen nemen kunnen contact opnemen met een van de genoemde negen PvdA kustafdelingen of een email sturen naar [email protected]. Om 16.00 uur is er in Zandvoort een afsluitende bijeenkomst voor alle deelnemers, waar o.a. staatssecretaris Wilma Mansveld, Tweede Kamerlid Manon Fokke en Statenlid Gohdar Massom bij aanwezig zullen zijn. Stichting de Noordzee zal tijdens deze bijeenkomst de resultaten presenteren van een onderzoek naar plastic afval in de Noordzee. Meer informatie is te vinden op www.pvda.nl.

Prijsvraag

In de aanloop naar 1 september nodigt de PvdA Noord-Holland iedereen uit om met ideeën te komen voor een betere aanpak van (plastic) afval. De indiener van het beste idee of de origineelste suggestie krijgt als beloning een rondleiding door het monumentale provinciehuis in Haarlem en een dinercheque voor twee. Ideeën kunnen tot uiterlijk 25 augustus 2013 worden opgestuurd naar [email protected].