PvdA: tempo in aanleg natuur

Door Tino Wallaart op 11 december 2023

Noord-Holland moet voortvarend doorgaan met de aankoop en inrichting van nieuwe natuurgebieden. Hierover volgt in februari een politiek beraad tussen Provinciale Staten en het provinciebestuur. Dat heeft gedeputeerde Rosan Kocken (GroenLinks) vandaag toegezegd naar aanleiding van een motie van de PvdA en GroenLinks.

De staat van de natuur in Noord-Holland is zorgwekkend. De biodiversiteit gaat al jaren achteruit, door stikstofvervuiling, verdroging en bestrijdingsmiddelen. Dat is al erg genoeg voor de natuur. Maar ook op andere fronten zorgt het voor problemen: de woningbouw (er moeten maar liefst 180 duizend huizen bijkomen in onze provincie), infrastructuur en bedrijvigheid dreigen stil te vallen als de natuur niet snel herstelt.

‘De PvdA is bezorgd over de ontwikkelingen in Den Haag,’ zei fractievoorzitter Gert-Jan Leerink in de Statenvergadering, wijzend op de val van het kabinet, het controversieel verklaren van het zogenaamde stikstof fonds en de verkiezingsuitslag van eind november. ‘Maar het heeft geen zin om daarin te blijven hangen. Beter is het om zelf te doen wat we kunnen.’

Cruciaal is dat het Nationaal Natuurnetwerk (NNN) Noord-Holland zo snel mogelijk afgerond wordt. Dat is een netwerk van onderling verbonden natuurgebieden. Het is voor meer dan negentig procent af, maar die laatste loodjes wegen het zwaarst.

Zo is er afgelopen jaar veel minder geïnvesteerd in de natuur dan gepland. Slechts dertig van de voorziene 52 miljoen euro werd gestoken in de aankoop, inrichting en het beheer van natuur. En dat terwijl de urgentie zo hoog is. ‘Het is frustrerend dat we steeds geld overhouden,’ zei Leerink. ‘We kunnen veel meer dan we op dit moment realiseren’.

De PvdA wil er daarom bovenop zitten en een lijst vaststellen met aankoop- en inrichtingsprojecten die Noord-Holland komend jaar met voorrang gaat oppakken. Daarover moeten bijvoorbeeld driemaandelijks voortgangsrapportages verschijnen.

‘De uitvoering van het NNN is voor ons te lang een black box geweest,’ zegt duo-commissielid Tino Wallaart van de PvdA. ‘Met de rechtse meerderheid in Den Haag en de impasse in het landelijke stikstofbeleid is het al moeilijk zat. Des te meer reden om onze eigen zaakjes als provincie op orde te hebben. We moeten alles uit de kast halen voor de natuur.’

Tino Wallaart

Wie is Tino? Ik ben Tino Wallaart, 50 jaar en woonachtig op IJburg, de nieuwste wijk van Amsterdam. Mijn samengestelde gezin deel ik met mijn vriendin Carolien, mijn drie (bijna) volwassen kinderen uit een eerder huwelijk en onze vijfjarige dochter Sam die we opvoeden met een homostel. Het mooiste plekje in Noord-Holland vind ik de

Meer over Tino Wallaart